tisdag 7 juli 2009

"Varje dag har vi en liten tävling" av Hanna Österberg

Varje dag har vi en liten tävling av Hanna Österberg. Jag har för tillfället slut på barn- och ungdomsböcker som handlar om anorexia så jag läste Hanna Österbergs biografi. Smärtsamt jobbig läsning. Att någon ska behöva ha det så här, tänker jag. Det är så hemskt...

Något som har upprört i mig i flera av de böcker jag har läst på det här temat är skolans roll. Flera lärare har höjt ett ögonbryn och undrat, men allt för ofta nöjt sig med en lugnande försäkran om att "allt är bra" från den drabbade eleven. Skolsköterskorna har i flera fall begått tjänstefel. I Hannas bok får man möta personer inom psyket som beter sig på ett sätt som får en att undra om de verkligen har hamnat på rätt ställe.

Den här boken borde alla läsa som möter barn och ungdomar i sitt jobb - lärare, skolsköterskor, psykologer, läkare... Boken är ett tidsdokument, över ett liv, en sjukdom och framför allt över hur vården ser ut idag.

2 kommentarer:

Hanna Österberg sa...

Åh tack! Du skriver fint om min bok. Det gör mig glad att höra att du blev påverkad av den och ville skriva om den på din blogg

Jenny sa...

Så kul att du hittade till min blogg Hanna! Nu blev jag också glad :-)

/Jenny