fredag 24 juli 2009

"Tina Rosso" av Margareta Sarri

Tina Rosso av Margareta Sarri handlar om Tina som lever i en minst sagt dysfunktionell familj. Apelsindieten är en lösning för Tina. Bulimi en annan. Hon räknar dagarna tills hon fyller 18 år och kan flytta hemifrån. Då ska hon börja sitt nya liv. Då ska allt bli bättre.

Mitt i eländet träffar Tina kärleken. Men det är klart att det inte går. Hon kan tro på den eller ta emot den. Tina är ju inte bara fet utan hon har alla möjliga fel och defekter som man kan ha. När hon tycker att hon är så ful och värdelös hur ska hon då kunna låta någon annan ge henne kärlek.

När jag skriver om boken nu känner jag att den var ganska bra ändå. Jag var inte överförtjust när jag läste den. Tinas familj är verkligen konstig. Hela deras situation känns overklig. När Tina magpumpas efter att ha svalt för många tabletter är det ingen i familjen som pratar med henne. De lever på sina liv som om hon inte fanns.

Boken slutar med att Tina ska dra till Berlin, där allt ska bli bättre. Men många frågor hänger kvar i luften. Hur ska det egentligen bli bättre? Man kan väl säga att slutet känns lika märkligt som boken i helhet.

Inga kommentarer: