söndag 12 juli 2009

Snowflakes söndagsenkät

Jag har svårt att hoppa över en enkät... Här kommer svaren på Snowflakes söndagsenkät.

1. Bästa toaläsning?

Något lättläst, t ex Amelia eller en serietidning. Men läser jag en bra bok är det alltid den som följer med, oavsett var jag sitter.


2. En bok med ett djur?

Liten är fin av Ingrid Sjöstrand. En fantastisk bok från 1978 om en liten drake som inte kunde sluta växa. Draken var från början liten och kände sig så meningslös och utsatt. Draken ville bli stor och respekterad. Så draken började äta. Draken åt mer och mer. Och växte och växte. Suverän berättelse om biologisk mångfald, ekosystem, empati, demokrati, diktatur, kamratskap, uppror och modet att vara sig själv. Jag fick boken då jag var liten. Mamma läste den för mig. Sen läste jag den själv. Många år senare läste jag den för barnen i skolan. Det är en bok som känns rykande aktuell och fräsch även 30 år senare.


3. En kärlekshistoria?

Z - en kärlekshistoria av Vigdis Grimsdottir. En stark berättelse om kärlek och livsval. Det var några år sen jag läste boken. Jag kommer inte i håg så mycket av den. Men jag minns känslan. Känslan som uppfyllde mig då jag läste. Den var så spännande, känslig och verklig. Jag läste den under en semester i Stockholm. När jag var framme vid de sista sidorna hade vi just klivit av på en pendeltågsperrong. Jag var tvungen att sätta mig ner på en bänk och läsa ut boken. Mitt sällskap satte sig bredvid och väntade. När jag hade läst sista sidan kom tårarna. Jag grät och grät. Det var så sorgligt och ändå... Jag ska inte berätta. Ni får läsa själva.


4. En uppväxtskildring?

Mig äger ingen av Åsa Linderborg.


5. Om jag vore detektiv, ville jag vara som…?

Lisbet Salander! Eller, kanske inte... Men jag gillar henne.


6. En bok jag aldrig tänker läsa:

Även om jag vet att många tycker att jag hädar så skulle jag vilja svara Sagan om Ringen av JRR Tolkien. Jag är så ointresserad som man kan vara. Jag kan dock inte det då jag ingått ett (hemskt) vad. Om jag förlorar har jag lovat att ge Sagan om ringen en chans. Så jag vet inte vad jag ska svara här. Har inget bra svar.


7. Ett språk jag önskar jag kunde läsa på:

Italienska! Inte bara läsa, jag vill kunna prata det också. Det är ett sånt så vackert och härligt språk. Om jag kunde italienska skulle jag njuta ännu mer av att läsa högläsning än jag gör nu.


8. Senast inköpta tidning:

Vi promenerade till affären tidigare idag. Vi bestämde oss för att köpa varsin tidning. Jag köpte Aftonbladet. Sambon tyckte att Pondus var ett bättre val.

2 kommentarer:

snowflake sa...

Z har jag också läst, och känner igen din känsla. Den var intensiv och gripande, oj! Har även läst en annan av henne, men den var inte lika uppslukande.

Hoppas du förlorar vadet. :-)

Jenny sa...

Håller med. Jag har inte varit särskilt förtjust i någon av hennes andra böcker.

Jaså, du hoppas att jag förlorar vadet ;-)