fredag 24 juli 2009

"Till jordens medelpunkt" av Jules Verne

Jag läste förvånansvärt få klassiker som barn. Jag vet inte varför. De kanske verkade tråkiga. Det är så jag tänker om de nu i alla fall. Så att jag plockade ut Till jordens medelpunkt av Jules Verne ur hyllan på biblioteket häromdagen var lite otippat. Och kul! Annorlunda är kul.

Maj Bylock har skrivit många böcker. Bland annat har hon återberättat en hel jättemassa klassiker i serien Äventyrsklassiker. Suveräna böcker! Lättlästa och lätttillgängliga klassiker för alla. Till och med jag läser dem.

Till jordens medelpunkt är en knasig bok om Axel och hans smått galna farbror som ger sig av till Island för att klättra ner i en vulkan med målet att nå jordens medelpunkt. Axel försöker säga till sin farbror att det är inte möjligt att nå jordens medelpunkt eftersom... men farbrodern lyssnar inte. Sällskapet får vara med om en hisnande resa i jordens inre. Mer spännande än jag trodde och - väldigt fantasifullt!

Ännu en av alla dessa böcker som kanske inte läses så mycket längre men som borde göra det. Jag tror att barn i fantasi- äventyrsåldern skulle älska att lyssna på den här som högläsning. Och vilka samtal som skulle komma upp jorden och dess inre! Låna er ett barn (om ni inte har ett gratis hemma) och läs boken tillsammans!

Inga kommentarer: