fredag 10 juli 2009

Mina gröna böcker

Snowflake har lagt ut sina gröna böcker på sin blogg och det gick jag i gång på!

Började genast botanisera i mina egna hyllor. Samlingen jag har fått i hop är inte på något sätt modern eller representativ för det jag läser just nu i mitt liv. Den får mer ses som ett retrospektiv över mitt liv. Det är många gamla böcker som har hängt med länge! Nu för tiden köper jag knappt några böcker alls. Jag lånar på biblioteket.

Det var kul att söka bland mina böcker. Hittade många gamla godingar och böcker som jag nästan glömt.

Mina gröna böcker...

Katitzi barnbruden av Katarina Taikon. Jag läste hela serien som barn. Annorlunda och bra! Den gick på TV också minns jag.

I lejonets gap
av Anne Holt. Jag har läst alla hennes böcker. (Jag läser ofta deckare på somrarna.)

Famntag av Gerd Brantenberg. Den här boken flyttade in i bokhyllan då sambon flyttade in. Har inte läst den själv.

Emil i Lönneberga, Ronja Rövardotter, Mio min Mio, Madicken och Junibackens pims och Julberättelser av Astrid Lindgren. Astrid måste ha gillat gröna böcker! Jag läste alla hennes böcker som barn. I dagens skola när vi funderar på vilka böcker vi ska läsa högt för barnen kommer Astrid Lindgren ibland på tal. Men ofta tänker vi "Den boken har barnen nog redan hört." Men jag vet inte hur det är med det. Det är inte alls säkert att alla barn får med sig Lindgrens böcker med bröstmjölken. Har jag märkt. Däremot har många sett filmerna!

Agnes Cecilia - en sällsam historia
och ...de vita skuggorna i skogen av Maria Gripe. Jag glömde Pappa Pellerins dotter som också borde vara med på bilden! Gripes böcker är de bästa. Någonsin. Alltid. Jag hade inte varit den jag är i dag om det var för hennes böcker. Jag hade inte älskat böcker som jag gör om det inte var för hennes böcker.

Vackra barn av Torey Hayden. Haydens böcker är en guldgruva för alla som jobbar med barn. Har man läst en så vill man läsa alla. Prova!

Träd kan rädda världen
av Johan Tell. Förra årets julklapp från chefen. Otroligt vackra bilder i boken. Har inte läst den bara bläddrat i den.

Nervous conditions
av Tsitsi Dangarembga. Den här boken var kurslitteratur då jag läste Engelska A på Universitetet. Den terminen läste jag många bra böcker som jag nog aldrig hade upptäckt om de inte varit kurslitteratur...

Ett mycket bättre liv av Inger Frimansson. Köpte den en sommar men har inte läst den. För många barnböcker har kommit i vägen...

Cirkus Bestivus av Andreas Palmaer. En ny barnbok som min sambo har köpt. ("Den är min!" hördes det från soffan då jag dukade upp de gröna böcker på vardagsrumsgolvet för en stund sedan.)

Tistou, pojken med de gröna fingrarna
av Maurice Druon. En klassiker! En ska-ha-läst-bok. Det här exemplaret kom jag över då Lärarhögskolan i Umeå gallade ut den. Dumt av dem. Bra för mig.

Ajöss och tack för fisken
av Douglas Adams. Den här boken är del 4 i en serie där del 1 heter Liftarens guide till galaxen. Har du inte läst serien? Gör det! Den här serien har fått mig att garva rakt ut när jag suttit i tunnelbanan (ensam, men med för mig okända människor runt omkring mig). Det är också en av de få böcker som jag (faktiskt flera gånger) har läst högt ur för vuxna vänner. Det bästa minnet var då vi satt framför elden i en fjällstuga och boken vandrade runt bland oss alla så vi kunde lyssna i timmar utan att en av oss blev helt slut i rösten. (Högläsning vuxna emellan borde man ägna sig åt oftare.)

Det var allt för den här gången. Hoppas att du har fått några lästips!

2 kommentarer:

snowflake sa...

Det är så roligt när man samlar ihop böcker på nåt annat sätt än kronologiskt eller alfabetiskt, det blir precis som du säger en retrospektiv. Och nostalgi...

Umeå... där har jag levt många år av mitt liv, och haft barn i olika skolor. :-)

Jenny sa...

Trevligt att du har bott i Umeå! Fin stad.