söndag 1 februari 2009

Vargbröder av Michelle Paver

För några år sedan hade jag en femma där de flesta barn läste gärna och ofta. Jag minns en tjej som dock var svår att övertyga. Lästekniken var det inget fel på men hon hade svårt att hitta böcker som var "bra". Av någon anledning läste hon Vargbröder av Michelle Paver och efter det sa hon alltid när hon skulle välja bok; "Jag vill ha något som är som Vargbröder" Det var inte så lätt för mig att hjälpa henne att hitta en sån bok att läsa då jag inte hade läst Vargbröder själv. Jag tänkte att jag borde men det blev aldrig av. Fantasy, tänkte jag. Omslaget fångade mig inte heller. Till slut, efter flera år, läste jag första boken i alla fall - och älskade den. Jag blev helt uppslukad av Toraks värld. Temat är klassiskt, en ensam pojke är den utvalde men han vet först inte om det själv. Toraks vän på resan och i livet blir Ulv, en ensam vargunge. De växer upp tillsammans och Torak lär sig att förstå Ulvs språk, vargspråket. De blir vänner för livet, som blodsbröder, fast... vargbröder.


Genast kastade jag mig över bok två, Havets fångar, men var ändå lite skeptisk. Jag undrade hur den skulle kunna vara lika bra som den första. Men den var helt ok! Att boken utspelar sig på havet och öar långt ut i havet istället för i skogen på fastlandet som den första hjälper till att skapa något nytt istället för att bli en upprepning.




Tre är ett heligt tal. Skulle detta bli den sista boken i serien? Det kändes lite så då boken innehåller den "stora uppgörelsen".







Men inte, bok fyra kom också, Jagad av klanerna. Jag håller på att läsa den nu. Den är bra men jag är inte lika uppslukad som jag var då jag läste den första boken. Det är liksom inte nytt längre. Men barnen älskar den fortfarande. En perfekt serie för högläsning! Häromdagen pratade vi om Stenåldern i klassen. Då var det kul referera till Vargbröder och Torak. De flesta hade koll!




Den 20 mars kommer bok fem ut i Sverige, Ondskans schaman. Jag gissar att serien även fortsättningsvis kommer att sälja bra och ha höga utlåningssiffror på biblioteken. Om jag har förstått det rätt så är bok fem inte den sista. Filmrättigheterna är sålda och manus håller på att skrivas. Det kan bli en mycket bra, och spännande, film!

8 kommentarer:

Sofia sa...

Sex böcker kmr ut. :)

Anonym sa...

Jag ÄLSKAR Vargbröder och det MÅSTE komma en film jag skulle titta på den hela tiden!!!!!!

DEN VARGBRÖDER ÄLSKANDE sa...

Det e klart..DEN ÄGER!!
och jag hoppas veeerkloigen att filmen snart kmr..för den kommer!
ko, jag lovar och jag har läst alla böcker som finns just nu och jag har varit just inne på hemsidan för böckerna men...det står INGET om bok sex!!!! DEN SISTA...BUHU

Anonym sa...

om någon är nyfiken så hittade del 6 på ginza och enligt dom så kommer den ut den 18e mars =D
http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?Identifier=656789

Anonym sa...

jag har bok 6 hemma xD

Anonym sa...

adlibris kan man köpa den på, just nu.

Anonym sa...

För dom som inte hunnit köpa eller så (jag står typ i kö (to st framför mig) på att få lånad den på biblan) så kan man porvläsa sexen (en bitav den :)) här :http://cdon.se/b%C3%B6cker/paver,_michelle/vargbr%C3%B6der._v%C3%A5lnadernas_berg-7544412

Anonym sa...

Detta är världens bästa bok och jag ska läsa alla sen efter två år ska jag börja om. hoppas filmen kommer och blir bra.