måndag 26 januari 2009

Edward Tulanes fantastiska resa av Kate DiCamillo

Ibland är det författaren som får mig att välja en bok. Ibland är det titeln. Eller bokens tema. När det gäller Edward Tulanes fantastiska resa var det omslagsbilden. Tveklöst. Den är allt, på en gång. Spännande. Var är kaninen på väg? Och var kommer den i från? (Och varför en kanin?!) Kontrasterna, det stora och det lilla. Huset är så stort och kaninen är så liten. Ljuset. Vad finns där inne i huset? Varför faller ljuset så perfekt på just kaninen? Det är som om den stod på en stor, viktig scen. Bilden är vacker, gåtfull och full av frågor. Det är utan tvekan årets bästa barnboksomslag.

När jag öppnade pärmarna insåg jag att bilderna inne i boken har samma betagande charm som omslaget. Att de presenteras så seriöst och värdigt på egna sidor i boken gör dem bara ännu bättre. Illustratören Bagram Ibatoulline borde få pris för detta. (Har han fått det?)

Och inte blir boken sämre när jag börjar läsa den. Sammantaget är detta inte bara en bok, det är ett litet konstverk.

Jag har börjat läsa den som högläsning i min klass. Jag bestämde mig direkt när jag hade läst ut den att den här måste jag läsa i klassen. Efter några kapitel frågade jag klassen om de tyckte att boken påminde dem om någon annan bok. (Koppling text-text.) De kom med flera förslag. Efter en stund sa ett barn; "Jag tycker att den påminner om Legenden om Sally Jones." Så sant.

Inga kommentarer: