onsdag 22 april 2009

"Ut i mörkret" av Sverre Henmo

Att det så lång tid för mig att ta mig för att läsa Ut i mörkret av Sverre Henmo beror på omslaget. Jag gillar inte illustrationen och det räcker för att jag inte ska välja den boken. När det finns högar med böcker att välja mellan tar jag inte en med tråkig framsida. Så är det bara. Men till slut blev det den i alla fall. (Jag kanske inte hade någon annan bok till hands den dagen, jag minns inte.)

När jag började läsa den DÅ först fattade jag att det här är uppföljaren till Spring! som kom ut förra året. Den boken gillade jag. Trots framsidan, som dock inte var lika tråkig som den här.

Ut i mörkret handlar om vänskap (mellan en kille och en tjej!) och om att sakna mamma som inte kan bo hemma för att hon är så ledsen. Det är ingen actionbok direkt och passar säkert inte alla barn men de som gillar såna här böcker kommer att gilla den. Jag gillar böcker som vågar ta i svåra ämnen och känslor. Det känns som att det handlar om riktiga människor.

Inga kommentarer: