onsdag 22 april 2009

"Jag, Dante och miljonerna" av Frida Nilsson

Jag, Dante och miljonerna är en underbar bok av Frida Nilsson. (Alla hennes böcker är bra.)

Jag gillade boken första gången jag läste den även om jag tyckte att den var lite konstig. (En råtta som pratar?!) Andra gången jag läste den var högt för eleverna i klassen. Då var det som att möta en kär gammal vän! Den var ännu bättre andra gången plus att den var så rolig att läsa högt. Den passar verkligen bra för högläsning. Eleverna skrattade så de tjöt ibland.

Dante är helt klart min nya idol. En cool kille med stil. Helge går så att säga från 0 till 100 i boken, från att vara en ytlig banktjänsteman inne i stan till att vara en livsnjutare ute på soptippen. Det är härligt att att följa med på hans resa från yta till mening.

Det roligaste i boken är nog Dantes och Helges verbala bråk. De bråkar en hel del och kastar en del skit på varandra innan de (såklart) slutar som vänner för livet.

Jag, Dante och miljonerna är årets högläsningsbok!

Inga kommentarer: