måndag 6 april 2009

Frågor till vännen M som är alldeles för långt bort

Min vän M har ett barn som är 6 månader, Jo. De bor i en annan stad så vi ses alldeles för sällan. Jag undrar hur de har det där borta så jag frågade lite.

J: Läser du för Jo?
M: Ja, ibland, inte så ofta.

J: Vad läser du då?
M: Fyra olika böcker. En elefant balanserade, Barnens första bok, Kaninbad också Boken om när Jonah föddes som jag gjort själv med foton från Stork-kliniken och graviditeten :-)

Pappa läste för honom när han var barnvakt en gång. Då läste han hela Jo´s dagbok högt. Den som han fått av dej. Vi har skrivit rätt mycket så jag tyckte det var jättebra gjort av Jo att orka höra hela boken! Vid den tiden så ledsnade han ofta snabbt när jag läste för honom.

J: Så fint att du har gjort en egen bok till honom om hans tillkomst och födelse! Vilken glädje den kommer att vara för honom, för er, när han blir större.

J: När läser ni?
M: När jag får lust och liksom "tid över". Lite pinsamt att erkänna för en sån läsfantast som du, men det är så det är. Det kanske blir en gång varannan vecka...

J: Vad gör Jo när ni läser?
M: Han sitter i knät och "lyssnar". Just nu vill han ta boken/bilderna för att stoppa dem i munnen. Därför läser jag En elefant balanserade och Kaninbad, för då kan han få bita på sidorna.

J: Böcker med tjocka sidor är bra! :-)

J: Har du någon favoritbok, som du tycker om att läsa för honom?
M: En elefant balanserade för då sjunger jag. Också slipper jag "hitta på" som i Kaninbad. (Den har ingen text)

J: Jo´s första bok, var det den han fick av mig?
M: Ja.

J: Hi hi, va glad jag blir.

J: Har du köpt böcker till Jo eller lånar ni på biblioteket?
M: Just det, jag har lånat två böcker förut på bibblan, men vi läste bara den ena. Det var Pia Lindenbaum eller vad hon heter som hade gjort en bilderbok på vuxnas saker. Sen har vi inte lånat nåt mer.

J: Barnavdelningarna på biblioteken brukar ha mysiga läspölar som man kan mysa och läsa i. Jag har varit sugen många gånger men tänker att det är nog inte lika ok att lägga sig där om man inte har ett litet barn med sig...
M: Av de böcker vi läser har jag fått två, gjort en, och köpt en (Kaninbad) på bokrean. Jag köpte en till bok då också som vi inte läst än Mattias målar en... av Inger och Lasse Sandberg.

J: Inger och Lasse Sandberg har gjort många bra böcker.

J: Jag längtar efter att få läsa för Jo! Jag hör av mig om vi åker söderut.
M: Det vore så kul om du kom hit! Har du frågat nån annan som har en bebis om deras läsning?
Jag ska kolla lite på mammagruppen om de läser för sina barn...

J: Näe, det har jag faktiskt inte gjort. Det ska jag göra nästa gång jag får chansen! Tack för att jag fick fråga dig om ditt och Jo´s läsande!

Inga kommentarer: