fredag 9 april 2010

Min Littfesteftermiddag...

Efter att ha lyssnat på Annika Edlund och Katarina Kieri satte jag mig i Kulturstorms bokhörna en stund och beundrade min kollegas dotters egenhändigt ihop-pysslade bokmärken. (Shit så fint pysselpapper det fanns där!) Den mjuka soffan fick kroppen att tänka till. "Jag vill hem och ligga i soffan" meddelade den. Sagt och gjort, det fick bli en kort dag för mig idag. Jag cyklade hem. Men det hann hända mycket på de timmar jag var på Littfest. Många intryck! Jag ser fram emot morgondagen.

Tyvärr missade jag "Godhet i litteraturen" med Lena Kjersén Edman, Katarina Kieri och Ann Lagerström. Men, man kan inte få allt.

Istället fick jag kom hem till en tyst lägenhet, lägga mig i soffan under en varm filt och läsa "Nabus bok" av Zizou Corder. Jag hade bara 30 sidor kvar och hade hela dagen haft tanken att snart skulle jag få komma hem och läsa ut den. Jag hann inte läsa många sidor innan jag somnade. (Jag älskar att vara ledig och få somna när jag vill!) När jag vaknade efter en timme läste jag ut boken. Mysigt!

Jag skrev förut att jag inte var så imponerad av boken. Det ändrades eftersom. Ju mer jag kom in i den desto mer fångad blev jag. Efter halva boken ville jag inte sluta läsa. När jag la mig ner i soffan idag var jag lite orolig att det skulle bli sorgligt att skiljas från boken. Men så blev det faktiskt inte riktigt. Boken byggde upp en spänning och en intrig som på något sätt lovade mer och mer. Slutet kändes som ett platt fall. Inget särskilt alls jämfört med den fantastiska resa som boken inneburit. Boken var definitivt värd ett bättre slut. Det kändes som att alla onda dog som flugor och de goda och de halv-goda blev vänner och så levde de lyckliga i alla sina dagar, typ. En pappa som har terroriserat sin familj till skräck och lydnad backar plötsligt för att någon säger "sluta!". Så enkelt var det löst...

Häromdagen hade jag ett boksamtal med en grupp barn som hade läst "För alltid..." av Ingelin Angerborn. En elev tyckte att slutet var konstigt. Hon uttryckte det så här; "Alltså, det var som att författaren hade bestämt sig att boken skulle vara ett visst antal sidor lång och så var hon på typ näst sista sidan då hon kom på att nu är det bara två sidor kvar. Och då var hon tvungen att klämma in ett slut på de två sidorna."

Ungefär så kände jag med Nabus bok idag.

Inga kommentarer: