onsdag 10 mars 2010

"Aldrig som de andra" av Peter Arrhenius


Nu har jag läst ut den. Stort tack till Sportlovet som ger mig möjlighet att läsa, hur mycket jag vill!
Den var bra, mycket bra. Jag gillar det mystiska, påminner om Maria Gripes böcker. Huvudpersonen Williams historia påminner också om Noras historia i "För alltid..." av Ingelin Angerborn. Jag fångas också av den historiska tillbakablicken, vår historia hör ihop med vår samtid typ. Camilla Läckberg är en av de författarna som anammat det. Andra världskriget, annorlunda vinkel. Snitsigt! Mina tankar gick också väldigt mycket till filmen "Sjätte sinnet" med Bruce Willis. Väldigt lik boken faktiskt. Den föll mig också mycket i smaken för att den tilltalar precis den åldersgrupp som jag jobbar med, 11-åringar. (Ska de läsa boken själva är det nog bokslukarna den passar för.) Jag hade ÄLSKAT den som 11-åring.
Att jag gick in så hårt för boken innan jag ens hade börjat läsa den var tack vare alla blogginlägg jag läst om den. Den blev liksom hypad, på ett bra sätt. Det funkade för mig! När jag läste boken kände jag gemenskapen med alla andra som hade läst den före mig.
Vad ska jag läsa idag då? Måste kolla bokbloggarna :-) Kram!

2 kommentarer:

barnochungdomsboksbloggen sa...

Ja, visst är den bra! Jag älskar den! Den är spännande och kuslig och just kopplingen till andra världskriget är ju väldigt intressant.

Jenny sa...

Kul att du också gillar den!