lördag 5 september 2009

"Tillträde till festen" av Gunnel Beckman

Nu Lena har jag läst den, Tillträde till festen av Gunnel Beckman. Eller, för några veckor sen. Jag har bara inte skrivit om den då jag har inväntat något fyndigt att skriva. Det spelar ingen roll, jag kommer inte på något. Så nu skriver jag i alla fall.

Alltså, den var säkert bra och speciell på sin tid. All respekt till er som gillar den. Men jag var inte lika förtjust. Den kändes väldigt mycket som en bok av sin tid. Läser ungdomar den i dag? De som gör det, känner de igen sig i den? Kanske. Själv berörs jag mer av modernare böcker som Bryta om av Åsa Anderberg Strollo.

1 kommentar:

Tekoppen sa...

Jag läste den i förra veckan och gillade att den var så välskriven, stilren, avskalad och levande. Visst verkar den väldigt mycket som en bok av sin tid, men å andra sidan fann jag den inte ett dugg sämre än modernare ungdomsböcker jag har läst - med reservation för att jag inte har läst Bryta om. Det jag tyckte var lite tråkigt med Tillträde till festen var dess tunna volym, den var inte direkt innehållsrik, det finns förstås en vits i det men å andra sidan författigar det också intrycket en aning. Jag kan inte låta bli att jämföra med Jenny Downhams "Innan jag dör" som jag läser just nu. Den känns egentligen betydligt mindre välskriven och stilren och allt det där, men å andra sidan är den tre gånger så tjock och innehåller helt enkelt mer av allt. Det blir mer läsglädje då.