tisdag 30 juni 2009

"Jord eld vatten luft" av Mary Hoffman

I går njöt jag av Jord eld vatten luft på den solvarma balkongen. En helt underbart bok, både bilderna och texten. Bilderna är så vackra att varenda en av dem skulle kunna vara en tavla att hänga upp på väggen. Texten ger en utomordentlig genomgång av de fyra elementen på ett lättfattligt och lättsmält sätt.

Elddelen handlar om eldfåglar, vulkaner, stjärnor, eldsdyrkan, döden och mycket mer. Myter, historia, religion, geografi, fakta, miljö, poesi, kulturer... Allt finns med.

Då boken är en lagom tjock bilderbok är det mesta kortfattligt. Detta leder till att jag blir nyfiken på mer. Jag söker mig vidare. Jag måste få veta mer om den grekiska hjälten Kadmos, indianstammars förhållande till jorden och jag vill läsa fler berättelser om skapelsemyter.

Den här boken är perfekt för nyfikna själar som vill lära sig mer och samtidigt njuta!

Inga kommentarer: